POWERCON MATEKIOSK XM 1600/2000kVA



PowerCon trafokiosker - Designet og konstruert med tanke på dagens krav til bærekraft og soliditet

Matekiosk blir brukt som den første kiosken på ett Bygg/anleggsprosjekt.
Formålet med denne er å skille entreprenørens nett i fra nettleverandørens sitt nett.
Feil som skulle oppstå i etterkant av matekiosken vil da ikke ha noe påvirkning på nettleverandøren sitt forsyningsnett.

Teknisk informasjon kioskhus:
Rammeverk i solid firkantstål
Plater i sjøvannsbestandig aluminium som skrues i stålramme
Aluminiumsplatene er utskiftbare ved eventuelle skader
Taket er delt for enklere demontering
Løfteanordning som er forankret i stålrammen
Trafo og Høyspentanlegg kan settes inn fra siden, det forenkler bytte
Helgånde belgpakning rundt kiosken
Dører til traforom med horisontale filterrister, enkelt å bytte filter
Solide hengsler i aluminium for alle dører
Stålkjelken består av langsgående kraftige H-bjelker med gjennomgående rektangulære stålrør for truckgafler
Oljeoppsamlingskaret er senket ned i stålrammen, dette vil gi bedre ventilasjon enn løsninger som er på markedet i dag
Enkel tilgang til komponenter ved reparasjon og service
 

Belastningstabell for gummikabel (h07RN-f)

Kabeltverrsnitt (mm2)1-fase (A)3-fase (A)Effektuttak 230V (W)Effektuttak 400V (W)
1,5162303680
2,5162303680
2,516636611072
6321273322144
16632506843596
351254973886500

Direkte

RundstiftAVTypeKW
630230/400Kabel tilkoblet bryter250,6
400230/400Kabel tilkoblet bryter159,1
250230/400Kabel tilkoblet bryter99,4
160230/400Kabel tilkoblet bryter63,6
125230/400Kabel tilkoblet bryter49,7

Tabellforklaring 400V

RundstiftAVTypeKW
125400CEE 4125-6 Stikkontaktavgang86,5
63400CEE 463-6 Stikkontaktavgang43,5
32400CEE 432-6 Stikkontaktavgang22,1
16400CEE 416-6 Stikkontaktavgang11
16230CEE 216/6+j Stikkontaktavgang6,3

Tabellforklaring 230V

RundstiftAVTypeKW
125230CEE 43125-6 Stikkontaktavgang49,7
63230CEE 363-6 Stikkontaktavgang25
32230CEE 332-6 Stikkontaktavgang12,7
16230CEE 316-6 Stikkontaktavgang6,3
16230CEE 216/6+j Stikkontaktavgang6,3

Om oss

Power Connection Nordic AS er en fullskala produsent av midlertidig elektrisk infrastruktur for bygg og anleggssektoren. Vi startet opp 1.Juli 2023 med et sterkt ønske om å bevare norsk/lokal produksjon av bærekraftig provisorisk strømforsyning. Samtidig ligger vår motivasjon i å levere spesialkonstruerte løsninger, kundetilpasset bestykning og være tilstede ved ethvert behov kunden har, dersom uhellet skulle oppstå. I slike tilfeller tilbyr vi befaring på lokasjon eller at defekt utstyr sendes til vår fabrikk for utbedring.

Visjon

Vi skal være en ledende aktør innen midlertidige elektriske anlegg i Norge – kjent for høy kvalitet, bærekraftige løsninger og pålitelig service.

Med base på Rudshøgda i Innlandet og en stab med dyp bransjeerfaring, leverer vi provisoriske strømløsninger som støtter opp under elektrifiseringen av bygge- og anleggssektoren. Vi skal bidra aktivt til det grønne skiftet – ved å tilby produkter og tjenester som gjør det enklere for våre kunder å gjennomføre miljøvennlige og utslippsfrie prosjekter.

Vi bygger vår virksomhet på tillit, fagkunnskap og langsiktige kundeforhold. Gjennom norsk produksjon, kontinuerlig produktutvikling og skreddersydde løsninger, skal vi være en pådriver for trygg, bærekraftig og fremtidsrettet strømforsyning i midlertidige installasjoner.

Misjon

Vår misjon er å levere driftssikre og fleksible provisoriske elektriske anlegg som støtter kundens fremdrift – uansett størrelse på prosjektet.


Vi skal være en pålitelig samarbeidspartner som setter kundens behov i sentrum.
Gjennom tett dialog tilbyr vi faglig rådgivning, produktvurderinger og konstruksjon av prototyper. Vi presenterer løsninger, justerer basert på tilbakemeldinger, og videreutvikler dem til kunden er helt fornøyd. Våre leveranse skal kjennetegnes som høy kvalitet i alle ledd – fra produksjon og installasjon til service og reparasjoner.

Vi skal bidra til et grønnere Norge ved å utvikle løsninger som gjør det enklere å elektrifisere byggeplasser og redusere utslipp. Ved å produsere lokalt og tilby rask respons, sikrer vi både bærekraft og tilgjengelighet for kundene våre.

Våre verdier

Faglighet
Vi bygger på erfaring, kunnskap og praktisk forståelse. Våre ansatte har mellom 15 og 30 års ansiennitet, og er stolte fagfolk med blikk for kvalitet og sikkerhet.

Bærekraft
Vi tar ansvar – både for miljøet, medarbeiderne våre og samfunnet vi er en del av. Gjennom elektriske løsninger, lokal produksjon og fokus på det grønne skiftet skal vi være en positiv kraft i bransjen.

Kundefokus
Vi utvikler oss i takt med kundens behov. Tett dialog, fleksibilitet og tilpasningsdyktighet gjør oss til en verdsatt samarbeidspartner med langvarige relasjoner.

Tilgjengelighet
Vi vet at ting haster – derfor er vi alltid klare når det trengs service, oppfølging eller raske løsninger ute i felt.

Trygghet
Vi skal være et godt sted å jobbe, og en trygg partner å samarbeide med. Åpenhet, ærlighet og ansvarlighet er grunnpilarene våre – både internt og eksternt.

Redegjørelse for aktsomhetsvurdering iht. Åpenhetsloven

Innledning

Denne redegjørelsen skal representere Power Connection Nordic AS, heretter kalt PCN, sitt arbeid med aktsomhetsvurdering i hensyn til Åpenhetslovens §4 og §4.

Åpenhetsloven er en norsk lov som skal fremme virksomhetens respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. Loven skal også bidra til å sikre allmenhetens tilgang til informasjon om hvordan virksomheten håndterer negative konsekvenser på disse områdene.

Denne redegjørelsen tar for seg rapporteringsåret 2025.

Organisasjon

PCN er et selskap som består av ca 13 ansatte og er en av de markedsledende aktørene innen produksjon av midlertidig elektriske anlegg. Også kalt Provstrøm. PCN er i hovedsak rettet mot bygg og anleggsbransjen. Selskapets egen drift holder til i Norge med forretningsadresse Leinskogen 4, 2360 Rudskogen. PCNs naturlig driftsområde er Norge, men vil vurdere utvidelse til Sverige og Finland i løpet av de nærmeste årene.

PCN leverer blant annet mate, fordeling og tunellkiosker til vei, bru og tunnelprosjekter, samt hoved, fordeling og undersentraler til lettere byggestrøms prosjekter. Dette være seg bolig, næring og industribygg. I tillegg omfattes det handel av naturlige tilleggsprodukter innen strøm, lys og klima.

Denne redegjørelsen omfatter selskapet PCN som eies avfølgende:

Åpenhetsloven gjelder for «større virksomheter», jf. åpenhetsloven §3 bokstav a. Med større virksomheter menes virksomheter som omfattes av regnskapslovens § 1-5 eller som på balansedagen oppfyller to av følgende tre vilkår:

  • Salgsinntekt: 70 millioner kroner.
  • Balansesum: 35 millioner kroner.
  • Gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.

PCN oppfyller derfor vilkår som nevnt ovenfor og er dermed omfattet av åpenhetsloven.

Ansvar

Styreleder og dagligleder av PCN er overordnet ansvarlig for gjennomføringen av aktsomhetsvurderingen og skal i samråd med fagansvarlige, sikre at det blir gjennomført aktsomhetsvurderinger i de ulike deler av våre virksomhetens forretningsområder.

Retningslinjer og rutiner

PCN driver med et kontinuerlig forbedrings arbeid innenfor kvalitet og HMS. Vi har
etablerte rutine og prosesser i våre systemer for kvalitet og HMS. Disse rutinene er utarbeidet internt for å håndtere potensielle eller faktiske negative konsekvenser for grunnleggende rettigheter og anstendige arbeidsforhold.

  • Etiske retningslinjer.
  • Risikovurderinger.
  • Oppføling av medarbeidere og medarbeidersamtaler.
  • Rapportering av hendelser.
  • Varsling, både anonym og ikke anonym.
  • HMS opplæring og mål.
  • Leverandøroppfølging.
  • Internkontroll.

Som en rutine for a avdekke eventuelle risikoer i leverandørkjeden, benytter vi oss av NHOs sjekkliste forvalg av seriøse aktører.

Gjennomføring av aktsomhets vurderinger

Metode

Aktsomhetsvurderinger er en prosess for a kartlegge, forhindre og begrense negativ påvirkning på menneskerettigheter og arbeidsforhold i egen virksomhet og i leverandørkjeden.

Gjennomfeiring av aktsomhetsvurderinger i PCN baseres på OECD sin modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:

Risikovurdering

I PCNs vurdering er følgende risikoer vektlagt for prioritering av leverandørvurdering:

Størrelsen på leveransen. Listen av leverandører og forretningspartnere er sortert på størst kjøpesum i den definerte perioden for vurderingen. Dette er begrunnet av at mindre innkjøp ofte er engangs-transaksjoner og vil bli prioritert vurdert ved et eventuelt fremtidig samarbeid. Vi mener vi har størst mulighet for påvirkning der hvor handelen er størst.

Leverandøren er underlagt åpenhetsloven. Leverandører som oppfyller kravene og selv er underlagt åpenhetsloven anses som lavrisiko dersom de selv har offentliggjort sine aktsomhetsvurderinger.

Produksjonsland. PCN benytter seg ITUC Global Right Index for å fa en oversikt over landene som har dårligst forhold for sine arbeidere. Leverandører fra land på denne listen anses som høy risiko leverandører og prioriteres i vurderingen.

Aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres etter følgende arbeidsmetodikk:

  • Det skal avholdes arbeidsmøte for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger minst 1
    gang per år.
  • Leverandører med høyest risikoscore blir øverste prioritet for vurdering.
  • I arbeidsmøtet foretas risikokartlegging knyttet tit vare innkjøp av varer og tjenester.
  • Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal områder for forbedring og tiltak prioriteres.
  • Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse. Den skriftlige redegjørelsen fra våre aktsomhetsvurderinger legges i tråd med åpenhetsloven ut lett tilgjengelig på vår virksomhets nettside innen 3O. juni hvert år.

Funn, observasjoner og avvik

Ved gjennomgang av leverandørlisten er brorparten av PCNs leverandører underlagt åpenhetsloven og har selv publisert redegjørelse for aktsomhetsvurdering. De resterende

leverandørene, filtrert på våre risikokriterier, har fatt tildelt skjema til utfylling for å
potensielt kunne avdekke eventuelle negative konsekvenser eller brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold.

Vi har i nåværende rapporteringsår ikke mottatt svar fra alle vare leverandører vedgående
vurderingen.

Rapportering

Intern avviksrapportering ved mistanke om brudd på kontraktsforpliktelser knyttet til åpenhetsloven er beskrevet i egen intern prosedyre og skal avvik meldes fagansvarlig via internt system i bedriften. Fagansvarlig vil følge opp ovenfor innkjøp og respektive leverandør til var virksomhet.

Avviksbehandling dokumenteres i vart kvalitetssystem og vil være underlag for videre gransking av respektive leverandør.

Oppfølging av tiltak og deres effekt

Risiko håndteres best på nærmest mulig nivå. Derfor må det gjøres en vurdering av hvor i leverandørkjeden det er risiko for potensielle negative konsekvenser for å kunne   treffe riktige tiltak og utarbeide en hensiktsmessig tiltaksplan. I tiltaksplanen er det viktig at det konkretiseres hva som skal gjøres av hvem til hvilken tid.

PCN har i nåværende rapporteringsår ikke hatt behov for a treffe noen tiltak, basert på informasjonen som foreligger ved utforming av denne redegjørelsen.

Behandling av informasjonskrav

Enhver har i hht. åpenhetsloven ved skriftlig forespørsel rett på informasjon om hvordan vår virksomhet håndterer faktiske og potensielle negative konsekvenser knyttet til
menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre leverandørkjeder. Dette omfatter både generell informasjon og informasjon knyttet til en særskilt vare eller tjeneste som virksomheten tilbyr.

Dersom vi mottar krav om informasjon, skal fagansvarlig/ innkjøper kontaktes for besvarelse og håndtering av informasjonskravet

Etterspørsel av informasjon i forbindelse åpenhetsloven kan rettes mot post@pcnordic.no med følgende i emne feltet: «Åpenhetsloven».

Oppsummering

PCN har gjennomgått interne rutiner og har en løpende prosess med oppdatering av rutiner og prosesser som er nødvendige for a sikre at menneske som påvirkes i leverandørkjeden er ivaretatt i henhold til åpenhetslovens krav.

PCN her innenfor kriteriene som er satt for aktsomhetsvurdering av leverandører, ikke avdekket funn som utgjør en høy risiko for brudd på menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold innenfor rapporteringsåret. Arbeidet med aktsomhetsvurderinger er et pågående arbeid og rapporten vil oppdateres årlig.

Send oss en forespørsel

Skroll til toppen